Openbare tijd

Deel dit bericht op

Kloksgewijs plaatst en onderhoudt grote klokken in heel Nederland. Het bedrijf zorgde zelfs dat de voor renovatie volledig omsteigerde Utrechtse Domtoren toch weer de tijd laat zien. Eigenaar Marco van den Eventuin maakt zijn klanten en zichzelf gelukkig door altijd kwaliteit te leveren en, minstens zo belangrijk, tijdloze service.

“Ik was altijd geïnteresseerd in ondernemen, maar had mijn niche nog niet gevonden. Dus bleef ik lekker loonslaaf, tot mijn vrouw en ik als kraamcadeau voor ons eerste kind een geboorteklok kregen. Op de plaats van de wijzerplaat zat een print van het geboortekaartje. Ik vond het leuk en bijzonder en ging ze op mijn zolderkamer zelf ook maken, met als enige investering een computer en een goede printer. En tijd: soms zocht ik een hele avond op internet naar precies hetzelfde lettertype als op een specifiek geboortekaartje. Eerst verkocht ik geboorteklokken in mijn kennissenkring, zo’n tien per jaar. Vanaf dat ik een website had werden het er tien per maand.

De eerste

In 2010 kreeg ik een mail van de gemeente Heerhugowaard. Zij wilden voor de hal van het gemeentehuis een muurklok met een doorsnee van 2.35 meter. De vorm moest een cirkel van twaalf sterren zijn, het symbool van de Europese unie. De gemeentemensen waren een beetje in paniek omdat ze niemand konden vinden. Van de zeven bedrijven die ze hadden aangeschreven was ik de enige die reageerde. Met mijn kennis van standbouw kon ik hen adviseren. Het was een opdracht van tienduizend euro, die ik moest voorfinancieren van mijn spaargeld. Maar ik dacht: ‘dat kan ik’, en heb gezocht naar een onderneming die de klok kon maken. Het werd Perrot in Duitsland, een bedrijf dat hoge kwaliteit levert. Tot de dag van vandaag werk ik met hen samen.

Goudvissen

Ik heb geleerd om eerst te zeggen: ‘Ja, dat kan’, en dan vind ik altijd een oplossing. Ik ben een praktijkman, technisch aangelegd en gewend om dingen strak te organiseren. Met een achtergrond in bouwkunde en weg- en waterbouwkunde werd ik projectleider in de standbouw. Daar krijg je de raarste vragen. Zo moest ik op een beurs in Madrid opeens goudvissen regelen, in een tijd dat er nog geen internet was. Met het nodige heen- en weer bellen kreeg ik het voor mekaar. Nu ben ik al jaren zowel bouwkundig projectleider bij het UMC in Utrecht als eigenaar van Kloksgewijs.

Door

Na die eerste grote klok wilde ik door. Van ploeteren op een zolderkamer naar datgene gaan maken wat eigenlijk niet kan, en binnen het budget van de klant. De volgende opdracht was een gevelklok van 2.50 doorsnee voor het appartementencomplex Lemaire in Amersfoort. Daarna volgde een nog grotere van 3.35 voor het stadsdeelkantoor Zuidoost in Amsterdam. Kloksgewijs kreeg steeds meer bekendheid.

Luidklok

Op een gegeven moment vroeg een uitvaartondernemer of ik hem kon helpen aan een kleine luidklok. Ik besprak het met Perrot. Zij maken ook luidklokmechanismes , hebben contact met een uitstekende klokkengieter en rekenen alle krachten uit. Ze kunnen bovendien het onderhoud verzorgen, zoals de reparatie van klepels en het vervangen van lagers of motoren. Ik luisterde zoals altijd goed naar wat ze zeiden en heb van hen het vak geleerd. Sindsdien doet Kloksgewijs ook in luidklokken.

Het aanbod is verder uitgebreid met LED-klokken doordat de Poolse leverancier mij benaderde. Ik ben er naartoe gereden en zag dat ze goed afgewerkte producten maken, met een doordachte functionaliteit. Voor de LED-klokken heb ik inmiddels een eigen catalogus. Voor gevel- en luidklokken niet. Dat is altijd maatwerk.

Relatie

Voor alles wat ik verkoop heb ik Europese leveranciers. Mijn relatie met hen is heel belangrijk. Ik heb de out-of-the-box eigenschap; als zij zeggen dat iets om wat voor reden dan ook niet kan heb ik zó drie andere oplossingen. Zij leveren vervolgens de kwaliteit. Ze weten waar ze mee bezig zijn en wat het moet kosten. Ik wil natuurlijk een goede prijs, maar ding niet af. Anders is er nooit ruimte voor extra’s die soms opeens noodzakelijk blijken. Ik stuur mijn leveranciers wel strak aan. Ik doe geen concessies aan kwaliteit. Daar word ik niet gelukkig van. Wanneer je het niveau zou willen vergelijken met dat van een auto zeg ik: ik lever vanaf het niveau BMW/Mercedes tot en met Rolls Royce.

Feeling houden

Ik ben de organisator en de monteur. Het is belangrijk om dat zelf te doen. Zo houd ik feeling met de opdrachtgever en met wat er gebeurt bij plaatsing en montage. Bij grote klussen krijg ik hulp van een heel handige freelancer, die blijft tot het helemaal goed is. Samen kunnen we alles oplossen. Ik doe overigens alleen elektrische uurwerken, geen mechanische. Zulke aanvragen verwijs ik altijd door naar de Stichting tot Behoud van het Torenuurwerk.

Los draadje

Service houdt wat mij betreft niet op bij de factuur. Sommige klokken worden in bedrijf gehouden door vrijwilligers, die heel veel in hun mars hebben en dan toch ergens tegen aan lopen waar ze alleen niet uitkomen. Daarom mogen ze me altijd bellen als er iets is. Een tijdje geleden was dat zelfs om tien uur ’s avonds. Via Facetime zag ik dat er één draadje verkeerd was aangesloten. Toen was het opgelost. Ik bied tijdloze service, want het allerbelangrijkste is dat er bij mijn opdrachtgevers een goede, mooie klok hangt.

Enorme eer

Afgelopen jaar kreeg ik de opdracht om vier tijdelijke klokken te plaatsen op de Domtoren in Utrecht, die momenteel in de steigers staat voor restauratie. Omdat de inwoners hun vertrouwde blik op de torenklokken zo misten, besloot de gemeente om een tijdelijke oplossing te zoeken. Ik woon tegenwoordig in Brabant, maar ben van origine een Utrechter. Ik wilde dit zó graag doen. Het is een enorme eer en natuurlijk mooie reclame.

Inkoopsprijs

In het steigerframe werden vier spandoeken met een print van de oorspronkelijke wijzerplaat geplaatst. Voor het motoruurwerk zijn wat extra stangen gemaakt. De moederklok hangt in de Domtoren, de wijzers zitten vast op de as. Ze zijn respectievelijk 1.42 meter en 2.12 en gemaakt van RVS met bladgoud. Ik verdiende hier helemaal niks aan. Mijn eigen uren en het ophalen van de uurwerken en de wijzers in Duitsland heb ik niet gerekend. Ik heb de beste spullen geleverd tegen inkoopsprijs. Die klokken slijten niet, dus kunnen ze na vijf jaar zelfs doorverkocht worden. Maar op dit moment beschouw ik het als de kroon op mijn werk. De volgende is misschien de Notre Dame in Parijs. Ze mogen me altijd even bellen!”

Colofon

Gepubliceerd in:
Edelmetaal,  juni 2020
Edel metaal is het vakblad van de Federatie Goud en Zilver
Publicatie: Openbare tijd

Geschreven door:
Wilmie Geurtjens

Vertelt uw verhaal

Bureau voor bedrijfsjournalistiek en tekstschrijven
06 1483 5415
Blog https://blijeduurzamista.wordpress.com/

Deel dit bericht op

Wij maken tijd

© kloksgewijs.nl | Alle rechten voorbehouden | Cookies | Privacy